„Maldita lisiada“ a „José nepřijel“. To nejlepší z mexické televize.

Devadesátková nostalgie je všudypřítomná. Chokery na krku, scrunchies ve vlasech, sneakers na nohách, tamagoči v kapse, Přátelé na Netflixu. Co se ale takhle vydat do trochu hlubších vod a podívat se na něco, co je s 90. léty nezaměnitelně spojeno (a to jak v Mexiku, tak v Česku)? Téměř každý má vzpomínku na to, když seděl na gauči u babičky v obýváku, pil čas a v televizi běžel Nespoutaný Anděl, Kachorra nebo Esmeralda. Mexické telenovely. To nejlepší (nebo nejhorší) co se k nám z Latinské Ameriky po revoluci dostalo.

José nepřijel!

„José nepřijel“ byla hláška, kterou znal každý, kdo alespoň jednou slyšel o slepé dívce se zelenýma očima – Esmeraldě. Ta se zamilovala do svého nevlastního bratra aniž by o tom věděla. Její rodiče ji totiž hned po porodu vyměnili za jiné dítě (ano, za Josého), protože si mysleli, že je mrtvá. A takové dítě přece nechtěli – trochu morbidní, co). Jméno José se vůbec často v telenovelách opakuje, je to podobné jako u nás v Česku Honza nebo Pepa. I květinářka Rosalinda má svého milého Josého, který je zase synem jiného Josého.

Za pozornost stojí i názvy samotných telenovel, které u nás běžely. Nespoutaný anděl, Divoké srdce, Navzdory osudu, Vášnivý polibek, Skrytá vášeň, Osudová láska, V náruči ďábla. Všechny velmi originální, jeden k nerozeznání od druhého, takže jste mnohdy ani nevěděli, na kterou ze soap oper se zrovna díváte.

Zatracená mrzačka

To nejlepší si ale necháváme na konec. Mariá la del Barrio. Mezinárodní fenomén – komerčně nejúspěšnější mexická soap opera všech dob, která byla vysílána ve 180 zemích světa. Neproslavila se však dokonalým scénářem, či výbornou kvalitou. Naopak. V této telenovele je všecko špatně a do hlav diváků se vryla zejména scéna, kde chce šílená matka zabít svou dceru na vozíčku, protože políbila jejího milence. Tento obraz se stala součástí světové popkultury a byl mnohokrát parodován a využit v mnoha memech.

Někteří kritici však tuto scénu titulují jako úplně nejlepší „soap operovou“ scénu všech dob, přestože je na ní řemeslně snad všechno špatně: dialogy, střih, herecké výkony, zvuk, svícení i make-up. Je zde totiž patrné záměrné karikování a kritika mexické společnosti. Extrémní přehánění bylo v místní televizi velmi dlouho typickým nástrojem pro ukázání absurdity. Na běžného diváka však scéna rozhodně působí spíše směšně až trapně.

Režisér navíc původně chtěl, aby se celá scéna „jela“ na jeden záběr, bez střihu a nechal také herečky a herce improvizovat. Obě hlavní herečky byly v době natáčení velmi mladé (patnáct a dvacet let) a s hraním neměly téměř žádné zkušenosti. Scéna se údajně musela točit několikrát, protože se celý štáb kácel smíchy. Nadávky jako „Maldita lisiada“ – „Zatracená mrzačko“, „Escuincla babosa“ – „Zatracený fracku“, „Invalida del demonio“ – „Postižený démone z pekla“, či „Vieja zorra“ – „Stará ***“ vstoupily do televizní historie.

Celá scéna je k vidění na Youtube a rozhodně stojí za to.

A kdybyste náhodou měli chuť vidět víc, Mariá la del Barrio je spolu s „Marií Mercedes“ a „Marimarem“ součástí slavné trilogie „Marías de Thalía“. A nezapomeňte k tomu zakousnout nějakou tu mexickou pochoutku.

PS: Pro milovníky seriálu Orange Is the New Black vznikla i parodie slavné scény v Litchfieldu.

 

SaveSave

SaveSave

SaveSave